Musings of a Diamond Geezer

When did you come here? When did you realize that you'd never be free? Live life to the fullest, disregard the hype, love thy neighbour (and perhaps undress him/her also). Ps. "Morals are for little people" - Jenny Holzer (that old adage - or perhaps rather truism - as featured in a collage of such in her LED-art work piece, displayed, among other places, on the cornice of the Northern Boulevard main entrance to the Fornebu-complexes (in Oslo) of the Telenor mega-corporation of Norway).

Name:
Location: Norway

30-something, cosmopolitan, internationalist, Norwegian somewhat conscious-ridden hedonist; torch-bearer for reasonable freedom of speech, equal opportunity, John Rawls + fashionistas everywhere. Perfectionist, style- & esthetics-loving risk-seeker; living on the edge, with a vengeance. Always looking for the highest abstract of truth, being a bon vivant free-thinker and a flaneur par excellence. Soul member of no social circle, organisation or political party - a true independent. Last, but not least: Empathetic, open-minded, relations-focused, inertia-exploring, creative, red wine-loving bourgeois rebel. Also very modest and unassuming... Currently engaged in fleshing out a potential new direction in life, while seeking refuge/finding solace in and/or contemplating complacency in line with (choose your preferred alternative) the line "30 is the new 20", from Jay-Z's excellent new album, "Kingdom Come".

Thursday, March 23, 2006

Some really useful blogging - consumer advice!

Det er lenge siden forrige post. Jeg har rett og slett ingen store bloggambisjoner for tiden. Jeg er mer enn travelt nok opptatt i hverdagen, og det vil nok vare en stund ennå. Siden jeg ikke har jobbet med å opparbeide noen som helst slags "following" ennå i bloggosfæren, så plager ikke dette samvittigheten min nevneverdig. Jeg føler meg dessuten normalt bare kallet til å skrive egne blogginnlegg, når en virkelig klar og konsis problemstilling melder sin annkomst i hverdagen eller i mediebildet.

I dag fant jeg imidlertid noe å blogge om.

Jeg så filmen "Good Night and Good Luck" for noen uker siden, på Saga kino eller hvor det nå var. Den kan anbefales til alle som er politisk bevisste, mens hverdagsbimboer nok bør styre unna - her er det ingen Heath Ledger eller Orlando Bloom å sikle etter, og selv om George Clooney er med, så er han i svart/hvitt. Vi menn får heller ingenting å sikle etter (jeg fikk oppfylt det behovet for en stund ved å se Match Point, m/Scarlett Johansson, et par uker senere.. ).

Før filmen begynte, var det imidlertid enkelte reklamefilmer. Jeg klarte ikke å time min ankomst perfekt denne gang, og måtte derfor utholde et par av dem. (I tilfellet "Match Point" et par uker senere, ankom jeg, klok av nylig skade, noen minutter inne i filmen, for good measure - altså for å være på den sikre siden; dersom noe stort skjedde før scenen hvor hovedpersonen møter Scarlett røykende ved et ping-pongbord, innbys de som fikk dette med seg innstendig til å legge igjen rapport i kommentarfeltet her... I treasure my moments with Scarlett, og har jeg gått glipp av noen vil jeg mer enn gjerne vite om det!).

En av disse reklamefilmene på Saga (eller hvor det nå var) kom i alle fall som et sjokk på alle mine ømfintlige, sensitive sanser (åndssnobb, må vite), og fikk meg til å ønske at jeg kunne springe ut av salen igjen og komme tilbake når innslaget var over - men lysene var allerede slukket. Vi snakker lørdagspizza, vi snakker ekte kjærlighet. Alle harrytassers våte drøm, en ny pizza fra Grandiosa, med tre-minutters egen reklamefilm, hvor lydbildet er fylt hele tiden med en slags diskolåt minst like svulstig som pizzaen, og hvor refrenget synges av noen guttebasser som høres ut som de er innleid fra brulteskolen på Majorstua (Politihøyskolen - red.) for å spe på studielånene sine...

Denne lørdagspizzaen skal altså være fylt med ekte kjærlighet. I tillegg skal det følge med en egen dip-mix. Siden sansene mine var blitt så massivt bombardert av denne soniske voldtekten av en reklamefilm, så fikk jeg aldri makkverket helt ut av hodet (sikkert meningen), og ble faktisk litt nysgjerrig på denne revolusjonerende lørdagspizzaen. Jeg var innom Rimi for litt siden i kveld, og fikk endelig nysgjerrigheten stillet.

Jeg kan bringe følgende nyhet: Det eneste denne "lørdagspizzaen" ("kan også spises på en mandag, hvis du VIRKELIG vil kose deg") revolusjonerer, er matbudsjettet.

De råe data:

595g, 217 kcal per 100g Pris: snaue femtilappen

Til sammenligning, vanlig grandiosa (altså originalen, tidenes uovertruffent mest solgte frossenpizza i harrylandet Norge):

585g, 220 kcal per 100g. Pris så vidt over halvparten av ovennevnte.

Til alt overmål må man kjøpe rømme selv ("kjøp den nå, så glemmer du det ikke senere!") og røre sammen egen dip-mix

Hvor mye en pakke rømme koster gadd jeg ikke å sjekke, jeg hadde tross alt ingen planer om å kjøpe denne mystifistiske "herligheten" (mon det). Det er jo tross alt bare torsdag, og dermed en stund til både lørdag og mandag..

I alle fall får man maks 5 kcal mer i denne revolusjonerende lørdagspizzaen. Matematikk-geeks får regne ut hvor mye 5 kcal utgjør av de drøye 1200 kcal i en vanlig Grandiosa, og hvor mange øre ekstra de ville representere i salgsverdi. Det blir neppe noe i nærheten av 50-øren, i alle fall.

Så hvor går de resterende ca. 25 kr. dette lørdagskalaset koster utover den vanlige, superpopulære original-Grandiosa'en? Mest sannsynlig til produsentene og distributørene av makkverket av en reklamefilm; ille nok til å spy opp samtlige drøye 1200 kalorier fra enten ordinær Grandiosa eller Lørdagspizzaen (take your pick). Kanskje får de fattige politihøyskolestudentene som mest sannsynlig korer også noen øre tilbake..

Ladies and gentlemen: We have a rip-off!

Dette er omtrent like ille som Sana Sol vs. Biovit. Biovit er liksom voksenvitaminmiksturen, som man avanserer til når man er klar til å anse Sana Sol som et tilbakelagt stadium. Om du sjekker næringsverdiene disse to produktene i mellom, vil du se at de er helt, nøyaktig like. INGEN forskjell! Prismessig eksisterer imidlertid en forskjell, da BioVit er minst 10 kr. dyrere, for nøyaktig samme volum. Mulig smaken imidlertid er forskjellig - jeg var aldri dum nok til å kjøpe Bio Vit for å finne dette ut...

Bon appetit!

5 Comments:

Blogger Mathias said...

Så du har begynt å blogge på norsk. Velkommen i klubben.

11:38 AM  
Blogger Agile said...

Les åpningsinnlegget mitt en gang til - jeg blogger på norsk i saker som er spesifikke for norge. Mine utenlandske venner bor ikke i Norge, så de har ikke noe forhold til Grandiosa Pizza, i sær ikke den nye varianten som jeg skriver om her.

8:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hva heter du?

10:09 PM  
Blogger Agile said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:02 PM  
Blogger Agile said...

What is my name, you quiery? Well isn't that a thing to ask, of a guy wearing a mask?

"We all wear masks. Life creates
them and forces us to find the one that fits."

(Fra "V for Vendetta", om noen ikke selv fikk det med seg).

10:19 PM  

Post a Comment

<< Home